vismut

Vad ska man säga?

Publicerad 2008-08-12 20:25:34 i Allmänt

Vid sidan av krocket har jag ytterligare en superkraft: lokalsinne. Eller jag har åtminstånde haft det. När jag var liten kunde mamma och pappa fråga mig åt vilket håll kyrktornet var och jag kunde peka rätt. Så, ja. Förutom en liten incident i Berlin 2001 så har mitt lokalsinne varit oklanderligt - tills idag.

Jag gav mig iväg till min hallonskog för att plocka svamp. Efter ca 40 min tyckte jag att det var dags att byta kurs och börja gå tillbaka till cykeln. Jag stöter på en backe jag varit vid förr och då vet jag att jag ska gå mer till höger. Tjena, jag gick o gick o gick och helt plötsligt står jag mitt i ett villaområde i Vidingsjö. Men det var bra, följde jag bara Haningeleden så skulle jag komma till avtagsvägen som leder mig till cykeln. Men sen inser jag att nu när jag vet var jag är så kan jag ju ta en genväg. Jag måste bara komma ihåg att hålla höger.
Så jag gick in vid Vidingsjö motionscenter och höll höger. Det var en hel massa leder som gick kors och tvärs och ibland gjorde jag mina egna stigar. Helt plötsligt är jag vid en rotvälta som jag såg 2 timmar tidigare. Hmm, och snart står jag i ett nytt villaområde, denna gång i Haninge! Jag var helt borta. Även om jag tyckte att jag höll höger så hamnade jag ännu mer till vänster. När jag lyckades lokalisera Haningeleden igen tog jag inga risker utan följde den till jag kom till avtagsvägen. Min "genväg" kostade mig 1h 45 min och jag övervägde starkt att ringa någon av mina bilburna kompisar men tänkte att då skulle de få något att prata om i evighet så jag fortsatte att gå. Totalt 4 timmars promenad blev det. En gissning är att jag hann gå runt 2 mil.... Sista halvtimmen öste naturligtvis regnet ner.

Svampen då? Nu blev det ju bara en timmes letning men har ni tänkt på att svamp heter samma sak i singular som i plural? Det har jag...
En ynka kantarell blev resultatet


Kollade just kartan. Jag har gått långt idag. Helt ofattbart!

Vid 1 hade jag cykeln. Vid 2 hamnade jag och därifrån tog jag "genvägen" och hamnade vid 3. Jag var också och yrade vid 4 för att det var skyltat Garnisonen åt det hållet.

Kommentarer

Postat av: Hanna

Publicerad 2008-08-13 11:32:31

Du ringde visserligen ingen med bil men du messade mig 4 gånger, jag trodde ett tag att jag skulle vara tvungen anordna en skallgångskedja efter dig. Hoppas att den lilla kantarellen smakade bra.

Postat av: Ulrika

Publicerad 2008-08-15 09:55:05

Men Björn! Du skulle tagit med dig din marathonvisselpipa och lagt dig och visslat och visslat tills nån kom och plockade upp dig.

Postat av: Björn

Publicerad 2008-08-15 20:06:10

Jag ska säga er en sak. Jag packade aldrig upp visselpipan ur förpackningen så jag har lämnat tillbax den :-) Vadå? Jag har typ 3-4st i Motala så kändes dumt med en till. Fast du har nästan rätt. Jag skulle inte ha plockat ur kompassen ur väskan!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela