vismut

Nattligt fiasko!

Publicerad 2008-06-18 20:02:27 i Allmänt

Natten till idag var jag, Hanna och Rikard ute i skogen runt Rosenkällasjön med 47 andra personer + 2 naturguider för att lyssna på nattsångare (fåglar som sjunger på natten that is). Resan började så där då bilvägen jag åkte på sist nu mera inte var för bilar. Inte heller den alternativa bilvägen var längre för bilar men jag sa till Rikard att jag betalar eventuella böter så vi körde de 100 metrarna ändå (det visade sig sen att alla körde där på dispens kvällen till ära). Väl framme vid guidningen insåg jag att jag glömt kikaren hemma, aja, det blev ju ändå mörkt. Rikard läste på informationstavlor och bestämde sig för att han ville höra en Knorrknarr (antar att han menade kornknarr). Men som sagt, det blev fiasko. Knorrknarren hade tydligen ett dåligt år så någon sådan fick vi inte höra. Vi hörde något som lät som en griskulting och någon trodde på vattenrall, Rikard på vattenmelon, men någon säker bestämning blev det inte. Jag tror inte Rikard var så intresserad av fåglarna men när grodor, ödlor och salamandrar kom på tal lyste han upp och lyssnade koncentrerat.


Hanna ser ut att mata myggen men tydligen biter inte dom henne för hon äter allergimedicin...

Sångarna då? En nattaktiv dagsångare, rörsångare,  och en nattaktiv nattsångare, kärrsångare ("intensiv på gränsen till manisk" enl guiden) blev resultatet. Och så några uggleungar ("som ohyvlade plankor"??). Sen fick vi ju höra att Rikard kände någon som kört in sin bil i en centrifug. Hanna och jag funderade nog innerst inne om det var en bordscentrifug eller en ultracentrifug men när vi retades rättade han sig till 'refug' istället. Mycket tråkigare enl mig...



Oj, jag höll på att glömma den gamla gentlemannen med käpp! Alla skulle packa in sig i bilar. Många hade en plats över i blien men gubben hade fyra! Någon föreslog att han kunde ju åka med dom men snart förstod man att han ville köra själv. Tillslut fick han med sig två, för honom, yngre damer. Han tog hand om dem på bästa sätt och höll upp och stängde dörren för dem - en riktig charmör!

Har jag glömt nått Hanna? Det hände ju så mycket vid sidan av fiaskot :-)

Kommentarer

Postat av: Ulrika

Publicerad 2008-06-19 08:48:19

Åh, det lät ju himla roligt med nattfåglar! Såg ni twin peaks-ugglorna?

Fast jag måste erkänna att det där med centrifugen, jag såg direkt refugen framför mig. Heter det inte centrifug egentligen?

Ps. Detta betyder väl att jag inte är så mycket till biolog? Ännu.

Postat av: Björn

Publicerad 2008-06-19 21:18:22

Hmm, nu när du säger det så visst. Jag har nog hört folk prata om centrifuger i trafiksammanhang men det måste väl vara fel? Eller? Lite snabb googling ger i alla fall ingenting trafikrelaterat på centrifug. Är du inte biolog ännu? Har du planer på det?

Postat av: Hanna

Publicerad 2008-06-23 22:52:03

En mycket bra sammanfattning av kvällen Björn. En sak som du glömde nämna är hur bra det är med mycket vitfågel (för er som inte är lika bevandrade i biologtermer som vi i Vener-gruppen är så betyder vitfågel = måsar, tärnor etc.). De är "som ett skyddande paraply" nämligen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela