vismut

Svinigt i Magaluf

Publicerad 2009-07-26 20:31:40 i Allmänt

ÄNTLIGEN hemma från Mallorcasemestern och vilar ut i perfekt sommarväder i Linköping. Perfekt= moln och lite sol samt 20 grader. Men vi tar det från början:

Avfärd till Arlanda redan 01.30 natten till lördagen. Jag lyckades inte somna innan vi skulle åka så redan när planet lyfte hade jag varit vaken i 21 timmar. Och sova på planet gick inte heller då flygpersonalen var trevliga att rapportera ALLT de gjorde i högtalarna. Jag fick i alla fall frukost. De som var så nöjda med att ha blivit placerade vid nödutgångarna med tillhörande extra benutrymme (paren) blev blåsta på frukosten pga glömd matvagn men blev kompenserade från snacksvagnen istället.

Magnus frukostägg var fryst och alltså stenhårt

Det var där det började. Det fortsatte med att Stefans kompis Fredrik inte fick sin väska när vi landat. Stackarn fick leva utan den hela veckan.

På plats i Palma Nova/Magaluf utsågs jag till matansvarig och fick bestämma vart vi skulle äta varje kväll. Passade mig bra. Jag fick beröm för att jag lyckades välja ställen med riktigt bra mat MEN servicen var usel. Riktigt dålig. För det första tog det lång tid att få mat (1-1.5h) och så var det alltid något fel med beställningarna. Mest illustrativ var Annicas beställning av en carlzone utan champinjoner som först inte hade champinjoner - jo det har den. Si, men bara på toppen - nej de är överallt. No no no, bara på toppen - Nej, överallt. No, no, no- Yes! Look! Sen kom det helt plötsligt in en ny pizza utan att han sagt att det skulle bakas en men då hade vi nästan ätit upp. Tydligen blev det dock bättre när jag inte kunde välja restaurang mer...


Jag leder de andra 11 mot maten


Premiär för Manges fötter i Medelhavet

Hotellet var OK. Inget speciellt men två pooler och fin utsikt. Vi åkte dock på en "första och sista varning" när vi satt inne på Axels rum och förfestade andra kvällen. Det var bara larvigt. Vi stängde av musiken när vi ombads att göra det och vi var väldigt tysta. Ändå fick vi en varning av en vakt som var extremt lik Jean Reno.



Vi gick ut till ett ställe som  hette Casablanca och kunde bara konstatera att samma sak som vi kände på Cypern gällde även här: Vi är gamla. Dessutom jättegamla. Världshistoriens snuskigaste toa hade de också. Och minsta för att vara ett så stort ställe. Två toaletter och två pissoarer. Dessutom satt en tjomme där inne och sålde parfym!?!?!


Utsikt från balkongen


Pool-området

Redan första dagen fick jag lära mig att det finns olika metoder att sola och att 'kavla' är viktigt. Jag tror inte jag blir uppskattad om jag lägger upp bilder på Axel, CR och Zera när de pressar i solen - ofta insmorda i någon bananolja så jag lägger upp den enda bilden jag har på mig själv. Den är tagen innan jag bytte till Speedos och utförde kavling även jag...

Enda dagen på stranden - sen blev det för varmt. Något stack/bet/brände mig dessutom på armen när jag badade

Magnus skulle ha tag i ett prioriteringsmärke till ett vykort och sådana fick man på posten - correos - så han och jag gav oss ut för att hitta stället och visst, det gjorde vi. Något märke fick vi dock inte för jag tror aldrig de fattade vad vi skulle ha. De var inte så super på engelska om vi säger så.


Ingen riktig post!

Spanjorerna var överlag dryga tycker jag. Andreas blev dessutom rejält blåst. En taxiresa för honom hem från pubgatan skulle kosta 7 euro. Han var tvungen att gå till rummet och hämta och fick sällskap av en vakt. Nu kostade resan 20 euro. Han lämnar fram 50 euro (detta ser vakten) men får inget tillbaka. De ringer polisen som kommer. Taxichaffisen, vakten och polisen pratar på spanska och sen säger vakten att Andreas bara lämnat fram 20 euro. Säkert att fulingarna delade på de 30 extra!

På tisdagen var det dags för det jag sett fram emot mest - snorklingen! Men, the story of our vaccation fortsatte. Axel köpte ett cyklop - som var trasigt. Han fick ett nytt och så hoppade vi i. Min kameras display slutade att fungera trots att den ska palla vatten och Christians grej till snorkeln som håller den upe pajade så han fick simma och hålla i den. Vi la ner ganska snabbt. Några oansenliga fiskar såg vi i alla fall.


Västkusten nästa!

Tisdagen alltså. Som vanligt var det jag som valde ställe - Godfathers steakhouse. Excellent lasagne men fruktansvärt varmt! Christian såg ut att lida enormt och ölen tömdes lika fort som de kom in i väntan på maten. Lasagnen blev min sista måltid för.....

Var är maten och air-condtionen?!?

...när jag satt där började jag känna mig konstig. Visst, det var varmt så kanske inte så konstigt. De andra började festa lite och jag satt med för att vara social men vid midnatt var jag yr och gick för att borsta tänderna. Jag minns att Christian kom in och frågade hur jag mådde när jag stod där men efter det vet jag bara att jag hamnade i sängen med extrem feberfrossa. Och där blev jag kvar resten av veckan med undantag för något kort besök på supermarketen för inhandling av något ätbart och ett kort poolbesök på fredagen när jag mådde lite bättre. Annars så var det snälla Umesh som servade mig med chips och läsk. Veckans bästa service!
Nu missade jag en tur till Palma. Det var tråkigt men jag hade inte klarat det. 38 grader varmt och hög luftfuktighet gav i alla fall minst en person solsting.

Alltså har jag inga fler bilder. Eller jo, för på fredagen fick jag ju sällskap av Magnus och Umesh som också de insjuknade i den först av Umesh kallade Björninfluensan. Magnus var rejält risig och jag tyckte synd om honom som var tvungen att genomlida resan hem med Björninfluensa.


Sjukstugan

Så, vanlig förkylning eller svininfluensa? Vet ej. Det som talar för är väl att den finns där pga alla britter och att jag insjuknade extremt fort men i så fall skulle jag ha blivit smittad direkt när jag kom och ingen annan blev ju det så kanske var det något jag släpade med mig hemifrån. Hur som helst så hoppas jag självklart att det var svinsjukan för då har jag gjort mitt och kan tjäna mitt land i kristider i höst :-)

Åsa efterfrågade skvaller men det finns nog inget. Det skulle väl vara att jag tafsade på en 10 årig tjej i poolen i tron om att det var Magnus när jag simmade under vattnet för att ta tag i hans ben. Tyvärr öppnade jag inte ögonen innan jag lyft upp benet över vattenytan och vält omkull mitt byte...

Sammanlagt så nej, ingen av oss är speciellt sugna på att åka tillbaka. Spanjorerna var otrevliga och det var alldeles för varmt. Sen tycker jag också att det är väldigt tråkigt med så exploaterade turistorter och att britter vill ha det som hemma så väldigt mycket mat var ju som att äta i London. Paella hade de dock på menyerna på vissa ställen. Nästa år får det bli Sverige! Och nästa. Och nästa. Om det inte blir Island eller Svalbard förstås..

Kommentarer

Postat av: Ulrika

Publicerad 2009-07-28 08:02:57

Oj oj oj. Så tråkigt att du låg sjuk så många dagar där nere!! Hoppas du mår prima nu iaf!

Postat av: SofiaA

Publicerad 2009-08-02 18:28:15

Jag rekommenderar Abisko annars! Mycket vackert!

Postat av: Björn

Publicerad 2009-08-02 18:48:45

Har du varit där nu Sofia? Mm, jag funderade ett tag på om jag skulle ta tåget upp nu veckan som kommer men det blir inte av. Det är lite lång resa om man bara ska gå några dagar tycker jag. Nästa år!?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela