vismut

Matematikens svarta hål

Publicerad 2010-04-29 20:04:55 i Allmänt

Det tog mig två veckor av funderande på om det var jag som bara var dum eller om det verkligen kan vara så här konstigt innan jag vågade fråga någon.
Jag började lite försiktigt med en snäll Lena och hon svarade precis som jag tycker att det borde vara. Alltså fel.
Fortsatte med Christian - som också svarade fel. Liksom Axel.

Hmm, är det fel på mig och mina kompisar eller på matematiken. Nu när jag i alla fall kunde skylla på att det är fler än mig som svarar fel så blev jag modigare så igår vid vår after work på De Klomp frågade jag samtliga (ingenjörer och doktorander) vid bordet. Nej, alla svarade fel. Den enda som svarade rätt var en kinesisk läkare men hon gick inte på logik utan hon räknade direkt.

Vårt problem?

Vätternrundan är 300km

Hur lång tid tar det att cykla runt om man snittar 30km/h?
- 10h så klart.

Om man åker i 20km/h då?
-15h.

Men om man åker i 25km/h, hur lång tid tar det då? Vad säger logiken och vad säger huvudräkningen?

vatternrundan.se

Kommentarer

Postat av: eva

Publicerad 2010-04-30 08:57:43

12 timmar...

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-04-30 08:59:15

men det borde vara 12 1/2 timme

Postat av: SofiaA

Publicerad 2010-04-30 11:10:56

Ja det är ganska roligt det där, funderade över också ett tag. Men det blir ju 12 timmar.. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela