vismut

90km i Fädrens spår eller 70km träning i positiva tankar

Publicerad 2010-03-01 19:22:15 i Allmänt

Öppet spår klarades av! Och som det klarades av. Jag är nöjd även om tiden inte blev riktigt vad jag hoppats på men det är skit samma. Jag hade det kämpigt i backarna för jag hade inget bra fäste men jag ville heller inte lägga på mer för det kan inte ha funnits många i spåret som hade bättre glid än mig. Helt galet fort i nerförsbackarna gick det! All heder åt min vallare! Och inte ramlade jag i någon nerförsbacke heller. I första backen upp fick jag dock snökontakt när någon satte en stav mellan mina skidor.
Inte många hade samma glid som mig och inte många kan ha varit fräschare än mig i målgången. Kroppen kändes riktigt bra och det är bara egentligen nacke/skuldror som känns slitna idag. Dock har jag fortfarande problem med krampkänningar när jag försöker höja tempot under loppens gång.

Innan start


Så varför gick det inte fortare? Well, jag är nog en 7-timmmarsåkare om man ser till min stakteknik men en 14-timmarsåkare när det gäller diagonaling och några 80% stakning i Vasaloppet som jag hört ska gälla gällde inte igår så då kom jag in på 9h 44min. Pierre rusade in på mycket imponerande 8h 50min. Väldigt starkt!

Snart dags för start!


Pratade med några i omklädningsrummet efter loppet som åkt 7ggr tidigare. De tyckte att det här föret var det jobbigaste förutom förra årets när det snöade blötsnö. Sebastian höll inte med. Det här var värre. Förra året åkte han på 8.03 i snön och i år på 8.29. Även Pernilla försämrade sig så något skumt var det igår. Jag vet inte men jag tyckte att det var helt ok. Dåliga spår men det hade jag ju förväntat mig.

Jobbigast för mig var dock när inte min ombytesklädsäck fanns där den skulle så att jag fick frysa i 20min medan jag och tre till letade efter den. Tillslut kom en kille bärandes på den för att han tagit fel. Grrr och brrr.

I mål


Roligast var supportrarna i form av Johan tillsammans med Åsas mamma, pappa, morfar och mormor. Mycket trevligt inslag för det var väldigt tyst ute i spåret (om man nu kan kalla spåren för spår...)

Största besvikelsen var att dte inte delades ut några medaljer vid målgången :-(

Har inte många kort men det kanske kommer fler så småningom.

Här går jag i mål. Kolla in hur fokuserad jag är på mållingen!

Nu ska jag snart sova lite. All förberedelse inför loppet var perfekt utom just sömnen. 5h natt till lördag och 3h natt till söndag var  - för lite...

Kommentarer

Postat av: Per

Publicerad 2010-03-01 20:55:16

Har du alltså haft en blogg sedan april -07 utan att jag vetat om det? Bra kört. Jag har börjat med uppladdning inför vätternrundan. Hittills gjort en mil på träningscykel vilket var igår. Insåg att 30-dubbla distansen kommer bli sjuuukt jobbig.

Postat av: Björn

Publicerad 2010-03-01 21:13:07

Tack! Jo Per, du har lite att läsa i kapp nu! Lycka till med träningen, även en mil är träning!

Postat av: Ulrika

Publicerad 2010-03-02 08:38:52

Grattis Björn! Bra jobbat!

Postat av: Hanna

Publicerad 2010-03-02 16:03:41

Fan vad bra gjort! Impad!



En liten fråga bara: vad sjutton är "diagonaling"?

Postat av: Björn

Publicerad 2010-03-02 21:17:32

Ulrika&Hanna: Tack!



Hanna: Diagonalteknik är så som du tänker klassisk skidåkning. Höger arm och vänster ben fram samtidigt och så tvärt om. Till skillnad från stakning där man använder båda armarna samtidigt och utelämnar benen.

Postat av: Oscar

Publicerad 2010-03-02 23:13:58

gött jobbat björn!

med lite is i spåren nästa år så ska det blir staka av!

Postat av: 8:50

Publicerad 2010-03-04 15:40:47

en gång kan ske av misstag, åker man fler än en är man ju direkt dum

Postat av: 9:44

Publicerad 2010-03-04 20:21:21

Äh, åkte man som jag så var det faktiskt en ganska så behaglig upplevelse. Jag skulle kunna tänka mig att åka igen. Om inte bara för att slå 8:50 för nog trodde jag att jag är bättre tränad än dig. Fast nu har du vinster över mig både i Vertex -08 och ÖS -10 med rejäla tidsdifferenser så jag får nog tänka om!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela