vismut

Björns variabel

Publicerad 2011-06-10 15:06:47 i Allmänt

Här kommer ett naturvetarnördinlägg.

Jag håller på med ett experiment där jag kan kvantifiera hur stor procent av en viss peptid som har en fosforgrupp bunden till sig m.h.a masspektrometri. Då peptiden flyger lite olika bra beroende på om fosforgruppen sitter där eller inte så kan man räkna ut ett så kallat Flyability ratio för att kompensera.

Men såklart kan man använda liknande ration i andra sammanhang.

Frågeställning: Hur snabbt kommer jag simma Vansbro i år?
Vad vet jag? - Förra gången simmade jag på 54min. Jag simmade 1km i Tinnis på 24min (inklusive lite vila så vi säger 22.5min istället).

Alright. Hade hastigheten i Vansbro motsvarat hastigheten i Tinnis hade jag haft en tid på 3x22.5min=67.5 men nu händer samma sak som i masspeken där ena förhållandet är bättre än det andra. Här får vi då ett Swimability ratio; 67.5/54= 1.25.

Nu simmar jag 1km på 19min i Tinnis. Alltså kommer jag simma årets vansbro på 19*3/1.25= 45min 36s!

Tyvärr är väl statistiken här helt uppåt väggarna eftersom jag bara har ett försök som jag bygger min modell på men om några år kommer träffsäkerheten att vara 100% det är jag säker på.

Kommentarer

Postat av: Hanna

Publicerad 2011-06-10 20:57:40

Och vart någonstans i din fina uträkning finns Björns konstant? Det kanske är din konstanta dryghet som du syftar på?



Oj då, nu var jag också dryg! Så kan det bli när man omges av det dagarna i ända.

Postat av: Björn

Publicerad 2011-06-11 09:08:01

Tss. Jag är ju snäll nu! Och erkänn att du gillar mina små kommentarer. Det får dig att sakna din tvillingbror lite mindre! :-)

Postat av: Hanna - missnöjd

Publicerad 2011-06-13 09:21:03

Men hallå, du kan ju inte byta rubrik i efterhand. Nu framstår ju min första kommentar som helt obegriplig!

Postat av: Björn

Publicerad 2011-06-13 15:26:32

Då är allt som det ska vara.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela