vismut

Direktflyg flyger INTE till Mora

Publicerad 2011-03-02 21:59:04 i Allmänt

Antar att de flesta bloggföljare är lika trötta på skidåkning som jag är men det här är MIN offentliga dagbok och jag vill skriva ett sista inlägg om skidåkning. För er som inte står ut finns i slutet av inlägget en bonus i form av Björn goes modeblogg. Enjoy.

Mm, i måndags var det alltså dags för öppet spår, 90km skidåkning mellan Sälen och Mora, men vi börjar i fredags. Jag mådde inte alls bra. Tjock i halsen, lite "light headed" och inte på humör alls. Jag var ganska säker på att all träning och gå-hem-tidigt-från-roliga-saker-på-helgerna var i onödan. Jag var rätt så tyst i bilen upp till Borlänge men det kanske var skönt för de andra för jag var på retas-humör.

På lördagen var det utomhushockey-derby mellan Leksand och Mora. Kul i en halv period för isen blev snabbt dålig och så jäkla kul är det inte när wow-känslan lagt sig. Bandy är absolut bättre som utomhussport.

Förväntansfulla Leksandssupportrar som inte vet vad som komma skall...

 

Leksands egna hin håle Stick&Brinn, ehh, Stiko-Per sjöng något om 'vi är bröder och ingen är som vi'. Hmm?

Arenan

Roligast i Leksand var nog att träffa Pierre och se hur glad hans hund blev att se mig.

 

"Hemma" i Borlänge upptäckte Johan att han skulle ha börjat sin kolhydratuppladdning under dagen. Dubbel kvällsdos. Mmmmmmm!?

 

Mycket energi går det åt

Blää! Till och med Vitargo är godare, enligt Johan. Det undrar jag verkligen. I så fall var Enervit vidrigt^2

 

Söndagen ägnades åt skidvallning, skidor på TV och shopping i Sågmyra på Lager157. Hopp i säng redan 20.30 men jag somnade ändå inte förrän 22.30.

 

Måndagen så. Uppstigning kl. 02.45. Gröt. Avfärd mot Berga by.

Väderprognosen sa -8grader i starten. Nepp, prognosen hade fel - det var -15 och skitkallt vilket innebar att jag fick lägga på ett nytt lager fästvalla.

 

Tuffa killar skippar handskar

Sen sista påfyllningen med Vitargo.

Smarta killar har handskar

Jag väntade 30min med att starta så jag slapp trängas med 3-4000 pers i backen - fel taktik. Nu kom jag ikapp dom i mitten på backen och fick snällt stå i kö i 2-3km och sen fick jag staka mig fram mellan spåren till första kontrollen i Smågan.

Det gick så otroligt fantastiskt bra - i 40km. Sen blev det jobbigt :-) Nä, jag ska verkligen inte klaga, det gick jättebra hela loppet men jag åkte lite för fort första 40km och det fick jag sota för. Men, jag hade ju som mål att inte vara feg som förra året utan verkligen köra på. Shy boys will never kiss beautiful girls...

 

I Evertsberg ropade speakern ut mitt namn. Här var jag sliten med 43km kvar till Mora. Ny mössa och nya vantar gav lite ny energi.

I mål kom jag på 8h 9min 46s vilket är 1h och 35 min snabbare än vad fegisen (jag) gjorde förra året. Jag är sjukt nöjd! Ska jag åka snabbare krävs mer skidträning, det här var nog det maximala jag kan få ut av mina ihopskrapade 23mil i träningsspåren.

 

Öppet Spår Måndag 2011

Deltagare: 5138
Medeltid: 08:27:15

Björn Ingelsson
Öppet Spår Måndag 2011
Totaltid: 08:09:46
Pos (Män & Kvinnor): 2317
Pos Eldris: 2279
Pos Hökberg: 2298
Pos Oxberg: 2416
Pos Evertsberg: 2504
Pos Risberg: 2162
Pos Mångsbodarna: 2302
Pos Smågan: 2441
Medelhastighet: 11 km/h
Passerade: 2014
Passerad av: 198
Pos i Linköping: 21 / 44
Medeltid klubb Linköping: 08:32:06

 

Ett acknowledgement: Åsa tillsammans med sin mamma, morfar och mormor samt Johans mamma och alla snälla som skickade sms direkt efter målgång. Tack! Det är inget vidare kul att åka 90km skidor men hejarklack och uppmuntrande sms/kommentarer i bloggen gör det trots allt lite roligt faktiskt :-)

Johan ska också ha tack som tränat med mig och framförallt, startat några minuter bakom mig som värsta Northug. Jag var livrädd att han skulle komma ikapp så min (för) starka start är (p.g.a.)tack vare honom...

 

Björn goes modeblogg:

 

Köpen på Lager157

Fynden på Haglöfs-outleten i Avesta. Ja, jag är ju doktorand eller hur var det nu? 1500kr skor för 600:- pga av lite lim på fel ställe...

Kommentarer

Postat av: Ulrika

Publicerad 2011-03-03 08:34:12

Kul att läsa om ditt skidlopp och ännu roligare att se dina inköp! Bra jobbet på båda fronterna :)

Postat av: Hanna

Publicerad 2011-03-04 19:20:35

Verkligen bra att minska tiden så pass mycket i jämförelse med förra gången!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela