vismut

I'm very good in pipetting

Publicerad 2012-02-22 21:07:13 i Allmänt

Oj då. Att sätta sig in i 4 år gamla beräkningar är inte lätt. Speciellt inte när man inte vet vad f*n siffrorna kommer ifrån (eller ens hur man fick in rådatan i beräkningsprogrammet...).

Så, efter en eftermiddag på lite så där.... kort humör (har jag rätt Hanna?) såg jag äntligen en grön plupp i gmail framför namnet på min ex-postdoc som var den som lärde mig de där mätningarna/beräkningarna en gång i tiden:


jag: Hi!
Can you remind me (again...............)
When we calculate the PPIase activity, we multiply the obtained rate constant with A2. A2 is the absorbance at t=0. Why do we do that?
jag: Is it because the rate constant equals d[C]/dt and that d[C]/dt=k[C] where C is the initial concentration of the cis isomer?
Leha: oups :-)
I really forgot all that :-)

Det var absolut INTE det svar jag hade hoppats på :-) Jaja, ytterligare några timmar senare med Stryer, artiklar från 1990/91 och google vet jag i alla fall var A2 kommer ifrån och jag tror jag förstår (eller i alla fall vet varför - det är skillnad) varför man skulle multiplicera med A2. Exponentialekvationer och derivator. Ojojoj, det var länge sedan.

Kommentarer

Postat av: Ulrika

Publicerad 2012-02-23 07:56:16

Hoppsan hejsan! Inte avis kan jag meddela.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela