vismut

Trappa upp men ändå ner

Publicerad 2013-12-22 13:37:00 i How do you always manage?

Som jag skrev tidigare i höstas fick jag problem med en muskel som gjorde så att jag fick ont i ett knä efter mitt triathlon i somras. Det var så illa så att jag så sent som för 13 veckor sedan inte kunde springa 8km utan att få ont.
För 12 veckor sedan började så stegen tillbaka mot, ehh..., toppen igen.
Den 10e oktober sprang jag 11km på 64min. Efter det har jag hållt samma tempo (~5.50/km) men ökat med 5min varje pass.
Tanken är att när jag kommit upp i två timmars löptur ska jag gå ner i tid till 90min igen men öka i medelhastighet till typ 5.40 för att sedan under sex veckor öka upp till två timmar igen.
 
Egentligen skulle två-timmarspasset komma först nästa vecka men då jag inte ville hänga tre timmar i stallet innan lördagsmiddag i Örtomta igår tog jag och sprang, efter tips från Jonas, en liten annorlunda väg dit.
 
O ja, nog blev den annorlunda alltid! Det var en riktigt trevlig och fin runda, på vissa ställen var det bara en stig att springa på. Men så, när jag skulle springa en liten sväng för att undvika Björsätersvägen, gick något fel. Men men, det visste ju inte jag utan jag sprang på i mörkret genom kohagar men någonstans här fattade jag att jag missat att ta höger men spelar roll, jag kommer ju rätt ändå.
 
Njaaaaaaae. På håll såg jag "Askeby" och slogs av att de har en byggnad som liknar den där stora silon (?) de har i Linghem - den har jag aldrig tänkt på tidigare. När jag så kom ut på asfalt igen började jag sätta fart med kurs "Askeby" men som tur var vände jag mig om och såg en vägskylt som pekade åt motsatt håll: 'Askeby 5'
 
Ja, här svor jag. Men men, väl framme i Askeby (som inte har någon Linghem-silo. Jag var bara 1km från Linghem...) hade jag kommit upp i mina två timmar (21km) och hade inte lust att fortsätta springa de sista 5 kilometrarna till Örtomta. Följaktligen ställde jag mig vid vägkanten och liftade för första gången i mitt liv :-)
 
Medeltempot blev 5.41 men alla kilometrar fram till 'Askeby 5' gick på ganska så exakt 5.50. Sen blev jag nog lite less för enligt klockan sprang jag därefter på 5.20, 5.20, 5.28, 5.23, 5.36 och 5.29... Hur som helst så var det en jätterolig tur!
Min runda:
 

Hur Jonas sprang för att komma ut på Björsätersvägen:

Kommentarer

Postat av: Jonas

Publicerad 2013-12-29 00:27:56

Schysst person som tog upp dig! Du svettade inte ner bilen?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela