vismut

Tänker tillbaka på 90-talet

Publicerad 2013-02-24 21:56:09 i Allmänt

Tillbringade söndagskvällen i soffan med att se färdigt 'DOX - När hjältar faller' som sändes på SVT i veckan. Programmet handlar om dopningen inom skidsporten med fokus på Finland och VM i Lahti 2001.
 
Fy fan.
 
Och på onsdag kommer Uppdrag Granskning att handla om bloddopning inom skidåkningen och de har lovat ett program som "kommer skaka om skidvärden". Jag vet inte om jag vill veta men samtidigt har man väl fattat hela tiden.
Kanske är jag naiv, speciellt med tanke på vad som sades i DOX, men det känns lite bra att svenskarna var så usla i skidåkning på 90-talet. Mer naivitet: Stackars Fredriksson som var världens bästa som junior men som var kilometer efter de bästa i mästerskapen som senior (samma tänker jag om Erica Johansson i längdhopp. Hennes längder skulle idag ligga i absoluta världstopp. Nån speciell anledning?).
 
Men samtidigt. Halvtid i jaktstarten VM Lahti 2001:
 
1. Dopad
2. Dopad
3. Svensk
4. Dopad
5. Inte bevisad dopad men fanns på svarta-listor i senare mästerskap. Kolla google.
6. Svensk
 
Och kolla in medaljörerna från samma VM. Flera riktigt kända dopare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela