vismut

Ny frukostvana

Publicerad 2013-05-15 06:02:38 i Allmänt

På bilden nedan ser ni dagens frukost och tillika mitt första steg mot en mer LCHF-inspirerad kost.

 

Det ni ser på bilden motsvarar det jag brukar äta till frukost (gröt med mjölk + ostmacka). ~700kcal.

Varför Björn, varför?

Ja inte är det för att gå ner i vikt i alla fall (-5kg sen december trots mina sjuka portioner) och det finns inget rakt svar på saken.

Dels är jag är nyfiken på hur min kropp reagerar. Jag vill också ännu mer vänja min kropp att använda fett som energikälla vilket bör vara till nytta för mina långdistanslopp. Men framförallt är det nog för att komma ifrån alla kolhydrater jag proppar i mig i form av pasta och de är många. Om ni såg Vetenskapens värld-programmet som jag länkade till för en tid sedan (som handlade om att fasta) så har ni lite koll på insulin-like growth factor. Tanken med att fasta var bland annat att sänka nivåerna av IGF1 för att pss minska risken för ett antal cancerformer. Istället för att tillväxa visade det sig att cellerna tog sig tid att reparera sina skador när energitillgången inte var tillräcklig.

Jag skulle gärna testa att fasta två dagar/vecka men det fungerar absolut inte för någon som tränar. Istället tänkte jag minska det insulinpåslag jag får efter varje måltid genom att plocka bort kolhydrater från två av tre huvudmål.

Nej, jag kommer inte bli fanatisk. Jag kan fortfarande bli bjuden på mat och fika utan att jag krånglar. Det här handlar mer om att i vardagen få lite bättre, ja, ”vanor” – på köpet tror jag att jag kommer äta lite roligare mat än nu när det inte är spagetti – till allt.

Christian brukar påpeka att jag redan långt, långt, långt innan kolhydrathysterin påbörjades i media konstaterade (med samma argument som lyfts fram nu – evolution) att det inte är fettet utan kolhydraterna som är det ”farliga”. Mm, jag är smart. Ibland. Men jag köper samtidigt inte att man utesluter kolhydrater helt alls. I min mening är det först när kolhydraterna kom in i bilden som vi började använda mer av vår hjärnas kapacitet.

Hopp, nu får vi se hur morgonsimningen går på äggröra samt turkisk yoghurt med grädde (för konsistensen!), solroskärnor och kokosflingor!

Kommentarer

Postat av: Hanna

Publicerad 2013-05-15 13:36:46

Det tog alltså en dag innan du visade matbilder på bloggen pga den nya dieten. Snabbare än jag trodde alltså. Man får hoppas att du mår bättre av den nya maten!

Postat av: Björn

Publicerad 2013-05-15 19:59:41

Det låter ju på dig som att jag mår dåligt av den maten jag äter men så är det absolut inte (vad jag vet?). Men ja, hoppas jag kan må ännu bättre :-)

Postat av: Fanny

Publicerad 2013-05-16 07:40:44

Grattis till ett år som doktor! :) Ska du sluta helt med pasta och potatis?

Postat av: Björn

Publicerad 2013-05-16 16:49:20

Tack tack! Borde ha en ettårs-fest va?!

Nej, nej. Som jag skriver så tror jag inte på en kost helt utan kolhydrater men jag ska minska på dem för mina spagettiportioner är nog inte nyttiga oavsett hur mycket jag tränar.

Postat av: Fanny

Publicerad 2013-05-17 08:39:39

Ja, en ettårs-fest vore inte fel ;) hihi!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela