vismut

Utomhus nästan hela helgen

Publicerad 2013-05-12 19:39:00 i Allmänt

Om ni inte fattade det så skrevs senaste blogginlägget i vrede alt. hopplöshet. Bakgrunden är att jag ägnade nån timme på förmiddagen åt att göra min vardagscykel fin och därefter började rengöra min racer. För att göra det behövde jag lite olika borstar och grejer så jag tog mig till Biltema. Kedjetvättaren var slut men istället köpte jag den här boken :
Efter träning och mat tar så hybrisen över kl. 20 och jag får för mig att justera bakväxeln. Ni får de nästkommande tre timmarna i kortform och när ni läser ska ni reflektera över att det är så här varje gång som jag mekar:
Hmm, skruven är för långt utskruvad. Får inte dit den utan att ta bort vajern. Hmm, vajern går inte genom skruven utan att pluppen på änden tas bort. Oj, när pluppen togs bort fransade visst vajern upp sig direkt. Jaja, får köpa ny imorgon. Då kan jag ju demontera den helt nu. Undrar hur den sitter uppe i handtaget. Ah, det där var ju lätt. Hmm, var kom den där plastbiten ifrån? Ah, därifrån! Men. Hur. Hmm. Ska den sitta så här? .....[många långa minuter och en ömmande rygg senare]. Nej, den behövs [sic!] inte.
 
Jaja, nu har jag en ny vajer (som gick bra att montera!) och cykeln är redo för årlig service imorgon, några veckor tidigare än jag tänkt men nu är det dags. Och ja, jag tar med den där plastbiten. Något är den säkert bra för.
På fredagen köpte jag så en kedjerengörare. Här kan ni lära av andras misstag: Rengör inte kedjan i badkaret om ni inte älskar att skura badkar och badrumsväggar. Heller inte om ni bara har två timmar på er tills ni ska vara på grillkväll och har tänkt er att inte ha olja som makeup/eau de toilette.
Det ironiska med att man ska vårda sin cykel är att reservdelar så som kedja och bakdrev inte kostar något alls - min bok + rengöringsgrejer kostade typ lika mycket. Skumt när allt annat som gäller cykling är dyrt. En sadel som kostar 1000:- räknas som billig...
 
Jag har ju klarat av mer än cykelmek och badrumsstäd i helgen så klart.
Fredagen innebar "squeeze day" för teknisk personal så på förmiddagen gjorde jag, en ledig Åsa och Sigge en utflykt.
Jag kände mig som världens sämsta make/pappa när jag lät min kvinna, som kan föda vilken sekund som helst, dra ungen i en vagn bakom cykeln.
Jag ville egentligen berätta för alla att 1. Det är inte min fru. 2. Det är inte min unge. 3. Hon har ELCYKEL och trampar mindre än vad jag gör!
 
Trampade mycket gjorde jag även igår. Finaste rundan jag någonsin kört. Landskapsmässigt alltså. Tror jag hade motvind i 60 av 100km så vädermässigt var det - som vanligt... Jag hade kollat ut vägen på eniro.se i förväg och när allt var hur bra som helst kom något jag inte kunde se på eniro: Grusväg.
 
Jahopp, bara att vända och ta en improviserad väg tillbaka till Linköping.
 
 
I maj 2011 gjorde jag ett blogginlägg som saknade bild. Nu har jag äntligen fixat bilden som visar det jag såg!
 
 
Nä, det får räcka så här, helgen har ju varit lång men nu är det dags att förbereda för en hel arbetsvecka igen.

Kommentarer

Postat av: Jonas

Publicerad 2013-05-13 22:12:13

Måste erkänna att Rimforsatrakten är nästan det finaste i Östergötland! Jag cyklade förbi där en dag för ett år sen (träning inför Kebnekaise). Besteg då Linköpings, Kisas och Mjölbys kommun högsta punkter. På hemvägen braka kedjehållaren ihop i just Briteborg (eller däromkring). Klockan var kanske 22:00 och jag skulle jobba dagen efter. Min mobil var död också. Som tur kom en bil som till och med stanna, pheeew! Jag kunde då via den snälla tantens mobil ringa hem om skjuts.

Postat av: Björn

Publicerad 2013-05-14 19:30:48

Jasså var det där du var när det hände! Mm, verkligen fina vägar där nere.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela