vismut

Mys-pys i juletid för en fyraårig Björn

Publicerad 2013-11-21 18:29:00 i Allmänt

Igår satt vi i fikarummet och pratade om SVTs barnprogram Philofix där programledaren slaktade en docka för att göra en lampa av den.
Jag såg klippet på youtube men som ni ser är det inte tillgängligt längre. Haha, det var faktiskt ganska så grovt så jag förstår att föräldrar "rasade".
 
I samband med det kom vi (jag) in på ett, för mig, starkt minne från barnprogramtiden: Julkalendern 1987 - Marias barn.
I det fanns det en scen där Herodes skulle döda alla nyfödda pojkar och samtidigt som man fick höra barnskrik visades en, i mitt minne, blodig vägg. Brrr. Så långt ifrån Pelle Svanslös man kan komma, typ.
 
Jaja, när jag sökte på youtube efter just det klippet då ingen annan ens mindes just denna Julkalender insåg jag att den knappt existerar. Det enda som finns är ett 10s långt klipp i det här inslaget från Söndagsöppet: http://www.youtube.com/watch?v=EdBcj6Axuao
 
 
Wikipedia har också en text: "...Avsnittet om barnamorden i Betlehem väckte upprörda känslor bland tittare, även i kristna kretsar. Skildringen av hur Herodes lät avrätta alla gossebarn i Betlehem, händelsen som givit upphov till Menlösa barns dag, ansågs av kritikerna som alltför blodig och brutal."
 
Mer:
"...och hade den kristna julberättelsen som tema efter långvariga påtryckningar om att julkalendrarna i SVT borde ha mer kristet innehåll, då jul till stor del är en kristen högtid."
 
Nu har jag i alla fall mailat SVTs Öppet Arkiv med en önskan om att de ska göra Julkalendern från 1987 tillgänglig på webben :-)
 
Insåg just att jag inte bloggat sen i fredags. Helgen bestod av hästträningstävling (som man kan läsa om hos Ida), spel&pizza hos Stefan och Lena samt träning såklart.

Kommentarer

Postat av: Ulrika

Publicerad 2013-11-21 20:52:59

Jag minns inte den specifika scenen men jag minns julkalendern som dötrist!!

Postat av: Åsa

Publicerad 2013-11-22 09:17:00

Jag kommer ihåg scenen men inte julkalendern :-)

Postat av: Björn

Publicerad 2013-11-22 10:50:42

Åsa: Var väggen blodig?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela