vismut

Dagens hjältar

Publicerad 2009-12-02 17:49:38 i Allmänt

Som de två brandombud vi är så har jag och Rikard idag varit på halvdagskurs på räddningstjänstens övningsområde. Rikard, jag och 10 kvinnor/damer från landstinget. Brandmännen hade ett ganska så tacksamt jobb då 10 av deltagarna skrattade åt alla dåliga skämt de drog.........

Klart det hände roliga saker. Rikard tyckte inte det här var lika roligt som jag utan var tvungen att dra upp mina pinsamheter från Göteborg för att kontra. Brandmannen säger att papperskorgen brinner och frågar hur vi ska bete oss:

Rille - Använd brandsläckaren!!
Brandmannen - Bra, och vad gör vi då?
Rille - Ehh, ... ehh, Schläcker!! (Östgötska)
Jag: *skrattar*
Kvinna - Vi tar bort syret och kyler ner (någon som varit duktig och lyssnat senaste minuten...)
Brandmannen - Precis!
Rille (till mig) - Släcker...Va fan!! Varför skulle jag få en följdfråga för??

Men vi tog revansch. Ingen släckte eld snabbare än Björn (i alla fall inte med kolsyresläckaren) och ingen fick lika mycket beröm som Rille när han schläckte en brinnande docka med en brandfilt ("Går det så där fort kan man till och med använda en fleecefilt!"). En kvinna var inte lika bra. För det första tog sig elden igen när hon drog bort filten och för det andra jobbade hon i en position som mer liknade någon form av sexställning...

Sen att vi båda i par med ovanstående nämnda kvinna misslyckades med att rädda vårdtagare (dockor) från ett brinnande ålderdomshem utan istället "räddade" tre anställda (deltagare som vi trodde var dementa) är ju inte vårt fel. Här skulle jag dock ha velat se hur Rille gav sig på elden. Tydligen lyckades han spruta så hårt så att den korg som brann for upp i luften och hamnade någon annanstans. Äh, den övningen var gjord för att man skulle misslyckas och lära sig något.

Laddad med kolsyresläckaren



Mission completed

 

Schläck Rille!!!


Rille med pulversläckaren


Här går det undan


Det blev bara två skämt från brandmännen om Rikards hår och brand under hela förmiddagen... Själv ställde jag tre frågor och på ingen av dom hade de något svar. Jag menar, vem som helst vill väl veta vad pulvret i en pulversläckare är för något och vad materialet i en brandfilt är gjort av. Om ni också undrar så är pulvret i pulversläckaren något form av salt (ammoniumfosfat är effektiv(ast)) som skapar en endoterm reaktion i kontakt med brand.

 

En kvinna på kursen var mamma till en av mina klasskompisar från lågstadiet: "Du måste ringa Maria i Jul. Hon ska vara hemma i Motala". Ehh, jaha. Vad ska jag säga? "Hej det är Björn från din klass på Mossenskolan"? Nä, skulle inte tro det.

 

Idag är det onsdag. Bästa att kolla in läget på gymmet...

Kommentarer

Postat av: Ulrika

Publicerad 2009-12-03 08:15:24

Jag tror inte att det bara var Rille som SCHläckte eld. Utan även Björn...

Postat av: Lena

Publicerad 2009-12-03 20:21:31

men vilka två kvinnor skrattade inte??? ;)



hehe ville hon att du skulle dejta din gamla klasskompis?

Postat av: Björn

Publicerad 2009-12-03 21:03:45

Ulrika: Ur-smålänningar ska inte säga något.



Lena: 1. Tss

2. Kanske. Hon såg väl hur bra jag klarade av krissituationer. Men mig kan man känna sig säker!

Postat av: Ulrika

Publicerad 2009-12-04 08:14:44

Många ord må smålänningen ha problem med. Men släck är inte ett av de värre.

SCLÄCK!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela