vismut

Live and let die

Publicerad 2011-07-26 20:20:09 i Allmänt

När jag sprang LOKmilen i söndags hamnade jag mitt i en nyrestaurerad våtmark intill Ullstämmaskogens naturreservat som jag aldrig sett tidigare. Idag tog jag cykeln för att kolla närmare på den.

Jag har väl skrivit det förr men området söder om Linköping är fantastiskt. Speciellt Tinnerö och områdena runt Stora Rängen och de andra sjöarna där nere är riktigt fina platser men även den urskog (som inte är en riktig urskog men som är som en) som finns i Ullstämma. Det häftiga är att allt finns så nära stan! Ja, förutom vatten (läs: Vättern) då men man kan ju inte få allt.

Den nya våtmarken.

En sak med mig när jag är ute på mina turer är att jag gärna är själv. Jag är, tro det eller ej, väldigt osocial då men idag fick jag träna på att umgås med folk. Det var rätt många som var ute och gick (men för helvete ha stora otäcka hundjävlar kopplade - man kan göra i byxan för mindre) och bäst av allt var en kvinna som stannade och pratade med mig och visade sin orienteringskarta över området. Den går att köpa vid motionscentrat och den ska inhandlas så att jag garanterat gått vilse för första och sista gången!

Fästinginsamling - tur man är vaccinerad

Bevittnade produktionen av nästa generations fjärilar

Ekplantering i eklandskapet?

Ovan nämnda kvinna tipsade mig även om ytterligare en ny våtmark i området som jag åkte till.

Edhaga våtmark

Kollade även in om det fortfarande fanns grillplats på Rödberget - check

Väl hemma i soffan funderade jag på skillnaden mellan djur och djur. Idag räddade jag en myra från att drunkna i en vattenpöl men samtidigt mosade jag den fästing som kom och kröp på min arm. Andra djur jag också dödar (oftast utan att bry mig) är mygg. Följande mönster på mitt baklår är gjort av mygg som mig veterligen är i livet:


Till sist: Nu har jag även hittat höns- och köttbuljong utan glutamat-skit!

Kung Markatta

Intressant att läsa på Knorr's buljongtärningförpackning: "Noga utvalda ingredienser". Det innebär alltså att de stoppat natriumglutamat-skit där efter att noga ha tänkt efter. Smartskallar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela