vismut

Lidingöloppet - 30km löpning i terräng

Publicerad 2011-09-25 10:08:07 i Allmänt

Vi börjar från början.

Innan start:
Höger lår har konstant blivit bättre sen i tisdags och igår var inget undantag. Visst att det kändes men när jag är varm så är det inte så farligt. Fast trots att kroppen kändes bra så var jag ganska opeppad nån timme innan start med tanke på att huvudet var så trött. Lite sportdryck 30min innan start fick dock fart på både det och min peppning.


Starten.
Jag startade i startgrupp 5 och jag visste att jag förmodligen (återigen) var snabbare än de flesta andra. Jag tog dock till mig Malin Ewerlöfs tips om att inte vara med i ruset i starten och oj så glad jag är för det. Folk drog iväg i värsta mil-tempot redan från start medan jag låg och mös i mitt 5.30tempo utan att behöva bry mig om att försöka mig på att tränga mig förbi långsamma löpare. Det här fortsatte i nästan 6km - jag blev omsprungen hela tiden men jag kände mig ändå rejält stark för jag hörde på andhämtningen hos de som passerade mig att de inte skulle hålla. Själv sprang jag och pratade med folk.


7-8km
Vid 8km stod mamma och langade sportdryck till mig. Det är en av anledningarna till att det gick så bra. Jag försökte mig på att dricka tre klunkar av Powerades blåa gift i mål och fy tusan så vidrig.
Nu började jag också springa om folk utan att för den skull öka tempot nämnvärt.


10km
Min klocka sa 55min efter 10km och den officiella tidtagningen 56.17 men första milen dit tiden tas är typ 1.3mil så jag höll mitt 5.30 tempo riktigt bra även om planen innan var att springa just den här milen på 53min. Jag ökade sen tempot lite till 5.15-5.20 tempo då det är ett väldigt lättlöpt avsnitt.

15km
Ska jag inte börja känna mig lite trött i alla fall?

17km
Jag hör ett barn säga "Nu kommer den första från grupp 5!" What?! Menar han mig?? Det måste väl i alla fall innebära att jag var bland de första i grupp 5 åtminstone. Nu börjar den tuffaste delen av loppet men jag kör på för jag känner mig riktigt fräsch och tänker att "Jag får väl sakta ner när det börjar göra ont"

19km
Jag passerar 19km så att jag exakt har en timme på mig att klara min måltid 2.45 (som jag hittills insett blir svår att nå pga den något långsamma förstamilen). Jag minns att jag tänker "Hade det varit en vanlig mil hade jag grejat det men nu är det ju både Abborrbacken och Karins backe kvar. Aja, jag ökar lite och testar, jag behöver lite extra tid till Abborren. Jag får väl sakta ner när det börjar göra ont"

24-26km
Abborren börjar. 2009 gick jag dubbelvikt uppför med händerna på knäna. Nu gör jag någon blandning mellan jogg, gång och lufs i det brantaste avsnittet och ren jogg resten. Rusar förbi alla stackare som härmar det jag gjorde 2009. Tänker "Var den inte värre???". Kilometern som innehöll värsta delen av backen gick på 5.52. Grymt! När värsta delan av backen var över ökade jag tempot och när jag nådde 26km ser jag att den kilometern gick på 5.05!

26km
Jag susar förbi folk och det var precis som Ewerlöf sa: Det ger en extrem boost för psyket när man själv är pigg och alla andra är trötta.

27km
Vätskekontroll. Jag tänkte inte ta något för det hjälper ändå inget med 3km kvar men så när jag är i höjd med sista bordet skriker någon "Coca cola!". Oooo! Socker! Jag stannar (för) tvärt, tar en mugg, får kramphugg i ena vaden och häller hälften av colan på armen istället.

28km
Håller krampen under kontroll men springer ändå på 5.09.

29km
Karins backe avklarad. Var inte den här heller värre? Springer på 5.33 och inser att jag borde klara 2.45.

29-30km
Precis i höjd med skylten som säger 1km kvar slår krampen till i båda vaderna men jag sprang resten av loppet på hälarna så det gick ändå hyffsat. Med 800m kvar ser jag en Röda Korsare i skogen som ser bekant ut: "Bettan! Heja lite!" "Wow, Björn! Heja heja heja!". Och jag ökade.

Upploppet
Jag ser att klockan närmar sig 2.44 men tänker att "Nej, jag ska under 2.44!" och sprang nästan lika fort som när jag skulle ta kort på Johan i mål förra året. Fast på hälarna den här gången. Jag klarade det! 2.43.58 och jag är så otroligt nöjd. Sista kilometern gick på 4.47min och det var här, tillsammans med slutet på abborren, som jag flåsade lika mycket som de som sprang om mig efter 3km...


Planen var att springa enligt följande: Mil 1: 53min; 2: 55min; 3: 57min
Verkligheten blev ungefär 56.17; 54.10; 53.20 (11s försvann i avrundningen...). Den verkliga verkligheten ser nog lite annorlunda ut då Lidingöloppet är 30.4km och de där extra 400m ligger redan på första kilometern men jaja.

Såååå, jag är ruskigt nöjd men mitt lopp! Långsammaste kilometern var för övrigt den kilometerlånga kön till bussarna men den gick förvånansvärt snabbt ändå.



Grattis till mig för ett bra lopp och grattis till dig om du orkade läsa allt!



Oj då. Jag hade visst blandat ihop vid vilken km abborren kom så den gick inte lika fort som det först verkade - har uppdaterat texten nu. Men ändå.

Kommentarer

Postat av: Hanna

Publicerad 2011-09-26 08:38:04

Vilken supertid det blev! Grattis

Postat av: Mian

Publicerad 2011-09-26 11:50:20

fan,vad bra! grattis

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-09-26 19:27:20

Grattis grattis!

Så hur stor förbättring av klassikern blev det nu? Alla lopp gick väl snabbare i år?

Postat av: Björn

Publicerad 2011-09-26 20:42:25

Tack! Tack! och Tack!



Jag förbättrade mig totalt med mer än 4 timmar!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela