vismut

En tisdag i Köpenhamn

Publicerad 2012-10-24 21:28:00 i Allmänt

För på dagen exakt fyra år sen jag besökte Köpenhamn sist var jag där igen. Jag påmindes om det när jag såg korvståndet vid rådhuset. Det var nämligen där som flera konferensdeltagare fyllde på med pölse innan vi skulle få pannkakor inne i Rådhuset.
 
Hehe, ja, det var bra tänkt men eftersom 'pannkakor' bara var en bråkdel av det som bjöds där inne var det dumt att fylla upp magen med korv :-)
Det var också den gången som Rille hade de sunkigaste skor som någonsin gått på Rådhusets golv, jag satt med Anastassia under konferensmiddagen, Rille kissade i en evighet på natten (undrar om han slutat än?), Lan blev "arg" på servitören som tog hennes tallrik vid pizzabuffén mm mm.
 
Jo, den gången skapades roliga minnen för livet. Gårdagens besök var allt annat än muntert då det var dags för min morbrors begravning. Begravningar är riktigt deprimerande tillställningar. Det är ju inte så att man inte har sörjt nog innan utan redan från minut 1 är stämningen i botten. Så här lär det ju ha varit i flera tusen år så att mänskligheten inte kommit längre vad gäller att göra begravningar till ett fint minne av den avlidne istället för en halvtimmes pina är konstigt.
 
Prästen var i alla fall bra och hade en lätt danska. Dock använde han ett ord på 'k' många gånger men jag har inte en aning om vad det betydde.
Apropå språket. Pappa och jag (och Åsa :-) ) är verkligen dåliga på danska och vi hade inte hunnit vara i Köpenhamn längre än 2 minuter innan någon man vid metron frågade oss något. Vi bara tittade på varann och sa "sorry, we don't understand"...

Lite danska förstår jag dock :-)
 
Då jag inte vill blanda sorg och humor får ni vänta till en annan dag på historien om Charmören Sören på X2000 (eller är det SJ2000, Axel?).
 
Bandypremiär idag. IFK - Sirius 1-5. Tyvärr är det väl bara att vänja sig men kul att vara tillbaka i högsta serien igen i alla fall!

Kommentarer

Postat av: Axel

Publicerad 2012-10-25 09:24:37

X2000. Deras nya snabbtågskoncept heter SJ3000.

Postat av: Ulrika

Publicerad 2012-10-26 12:40:53

Ja usch begravningar är jobbiga, inte kul alls.

Ett danskt ord på k: kedelig (tråkigt) kan ju dyka upp på en begravning kan man tycka.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela