vismut

(nästan) Eufori!

Publicerad 2013-06-29 21:32:25 i Allmänt

Hahaha. Vi drar några citat från Vismut.blogg.se:
2012-11-25
Jag tänkte ha 10h som mål när jag först började räkna splittider. Jo tack. Det måste jag ha då jag insett att maxtiden är just 10 timmar.
(maxtiden blev senare ändrad till 11h)
 
2013-06-27
Mål för lördag? Ja, just precis det - komma i mål. Självklart har jag en tanke om <9h (4km simning; 120km cykling; 30km löpning) men det är inte hela världen om jag inte klarar det.
 

Facit?
08:00:02

Behöver jag ens säga att jag är nöjd?
 
Ett triathlon innehåller simning, cykling och löpning. Just det triathlon jag valde för min debut har sträckorna 4km, 120km samt 30km och utgjorde SM i långdistans. Vi tar grenarna i tur och ordning.

Således börjar vi med simningen.
Vid starten la jag mig strax bakom eliten men framför de med sämre självförtroende. Bra strategi. Det var inte trängre än en onsdagsmorgon i simhallen.
 
Det kändes bra men efter 3km blev jag, som vanligt med min nya teknik, trött i höger axel. Dessutom hade jag rejäl imma i mina anti-fog-behandade simglasögon så navigeringen blev lite si och så. Tiden blev som jag förväntade mig, varken bättre eller sämre: 1:17:33 (med småproblem vid avtagning av våtdräkt, se nedan).
 
 
Jag har aldrig cyklat efter att ha simmat tidigare och jag blev förvånad över hur konstigt benen kändes. Efter 12km var de sig själva igen men då hade jag haft medvind så det gick snabbt ändå. Cyklingen gick mycket, mycket, mycket bättre än jag förväntade mig. Ett tag låg jag på 32km/h i snitt och det är rätt schysst att kolla på cykeldatorn och se att man kör i 31km/h och att detta sänker medelhastigheten...
 
När jag gick ut på sista 30km-varvet öppnade sig himlen - brutalt. Handtagen blev hala och det sög lite mer så det var mitt långsammaste varv. Trots det cyklade jag 120km på 3h 56min (30.50km/h).
 
Sen kom ju det jag tänkte mest på under sista varvet: Ombyte till löparskor och påklädning av strumpor - som stått helt öppet ute i regnet. Tog fram mina reservstrumpor som legat i en väska men de var om möjligt än blötare. Tjejen i växlingen bara garvade åt mig.
 
Löpningen gick fantastiskt bra. Jag bara sprang och väntade på att bli trött/få ont - men det fick jag vänta länge på. Med 14km kvar kom Sveriges Bästa Emma, dagens vinnare och min coach de sista dagarna, ikapp mig och jag hakade på i hennes 4.40-4.45 tempo i 3km. Det skulle jag väl få sota för, eller? -Nja, inte så farligt faktiskt.
Sveriges Bästa Emma med 150m kvar till guldet

Jag hade inte helt koll på tiden (läs nedan) men visste att jag hade chans på 8h. Med 2km kvar frågade jag en kvinna vad klockan var. 16.50 - sa hon. Förstå att det är stor skillnad på 16.48 och 16.50 i det här läget. Jag började öka tempot rejält och fick 200m senare sota för det genom att stå helt still och sträcka ut krampen. Med 1km kvar hade jag den snuskigaste kramp jag haft någonsin - stortån krampade och böjde sig in under foten - skitäckligt!
Jag sprang på 2h 41min 34s vilket ska jämföras med min, i mina ögon, kanontid på Lidingöloppet, 2.43.58. Nog för att den här banan är betydligt mer lättsprungen - men ändå...
 
Målgången sen:
 
Jag blev kramad och intervjuvad av Playitas-Annie Thorén i mål.
 
 
 
 
 

Jag tackade för träningstipsen och hon sa att vi skulle fixa en tempohoj åt mig till nästa år (blev rejält ifrågasatt av henne innan start: "men, har du inga tempopinnar?!").
 
Siggis, tillsammans med sin mormor&morfar, var där och hejade:
 

Och fräsch som jag var så lekte vi lite
 
"Hoppa mer!"
 
Så. 08.00:02. Plats 8 av ca. 60st i motionsgruppen (mer statistik nån annan gång). Sjukt nöjd.
 
Men. 3s. Kunde du inte gjort det 3s snabbare?
- Jo. Så här:
  • Undvikit att sjabbla med klockan. Jag hade inte exakt koll på totaltiden (och ingen pulsdata från cyklingen). Det ser ut som att jag simmat i 124km :-)
  • Tagit i hårdare under simningen när jag ville kissa - det gick inte för våtdräkten satt för tight. Detta medförde att jag utförde en extremt lång kissning efter 4km löpning.
  • Fått av mig våtdräkten lite snabbare. Jag kan egentligen men fick inte bort den från högerfoten där tidtagningschipet satt.
  • Inte tagit på mig vänster cykelsko innan vänster knäskydd.
  • Inte missat sportdrycksflaskorna vid cyklingen så jag inte behövt gå av cykeln och gå tillbaka 3m.
  • Inte tittat på mina reservstrumpor vid T2.
  • Inte fisit 2ggr utan bara en (jag kan bara inte springa och fisa samtidigt).
  • Inte hälsat på Sigge 10m innan mållinjen.
Hej Sigge!
 
I förgår skrev jag sub7 nästa år. Idag säger jag njaaaee. Visst, en temphoj gör mycket men 7h är riktigt snabbt, till och med snabbare än Sveriges Bästa Emma, så det blir svårt. Dock: Förutom krampen sista 2km så var jag riktigt fräsch i mål och de där svackorna man har under långlopp hoppade jag över idag.
 
Sammanfattningsvis har jag haft en riktig kanondag. Är man på topp både fysiskt och psykiskt så kan det gå så här. Superbra, d.v.s!

Kommentarer

Postat av: Jonas

Publicerad 2013-06-29 22:31:17

Riktigt bra Björn!!! Du är ju typ 30 e bästa i Sverige i Thriatlon om man räknar ihop med tävlingsgruppen, pallen nästa år? Du kunde ju lika väl vara med i tävlingsgruppen och kommit bra.

Postat av: Björn

Publicerad 2013-06-29 23:07:47

Tack Jonas!
Hade inte kollat statistiken själv för jag känner mig rätt trög just nu måste jag tillstå. Du har halvt rätt. Hade jag ställt upp i tävlingsgruppen hade jag hamnat i Herrar Senior och där hade jag mycket riktigt kommit på plats 34. Dock så finns det en hel massa köns-/åldersklasser, typ 35-40; 40-45 etc, och räknar man med alla de hamnar jag först på plats 91. Men topp 100 av typ 260 anmälda är verkligen inte fy skam efter endast sex månaders träning!

Postat av: Henrik

Publicerad 2013-06-30 00:32:18

Mycket imponerande! Givetvis helt galet att ens ge sig på att göra;-)men grymt gjort!

Postat av: Rille

Publicerad 2013-06-30 02:40:30

Grymt imponerande, grattis! Men vad var det jag sa, 8 timmar, grymt bra gissat av mig ;)

Postat av: Annica

Publicerad 2013-06-30 09:48:26

Superbra jobbat Björn!! Är sjukt imponerad av dig :)

Postat av: Mia

Publicerad 2013-06-30 11:40:03

Du är en superhjälte Björniz!

Postat av: Björn

Publicerad 2013-06-30 12:50:59

Tack, tack och tack!

Postat av: Fanny

Publicerad 2013-06-30 21:31:42

Grymt bra jobbat Björn! Jag är såå imponerad! :D

Postat av: Mia

Publicerad 2013-06-30 22:12:26

Allså! grymt bra jobbat, mannen! fantastiskt!!!

Postat av: Ulrika

Publicerad 2013-07-01 14:22:34

Sjukt bra!! Grattis Björn!

Postat av: Björn

Publicerad 2013-07-02 07:53:45

Tack så mycket alla!

Postat av: PL

Publicerad 2013-07-02 16:32:48

Grymt! Jag är sjukt imponerad!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela